De Opleverapp maakt het opleverproces efficiënter voor alle partijen.

Efficiënter opleveren met Opleverapp. Een ware aanvulling op het VKG Keurmerk.


We vroegen Ronald van den Ing, Commercieel directeur van Ploeg kozijnen, en een van de grondleggers van de Opleverapp en het Keten Keurmerk, naar het ontstaan ervan.

Hoe kwamen jullie op het idee van de opleverapp en hoe heb je het proces ervaren?

Als werkgroep van het vernieuwde keurmerk waren we op zoek naar een manier om op een eenvoudige wijze de kwaliteit van het keurmerk te waarborgen. In de snel veranderende wereld waar de transitie naar digitalisering vol is ingezet, kwamen we al snel op de gedachten de hele keten te waarborgen met behulp van een app.
Ploeg kozijnen gelooft in de waardetoevoeging van het keurmerk en wilde daar snel mee communiceren. Om dit te kunnen doen moest er eerst veel werk verzet worden; we willen wel dat de keten gesloten is voordat we het aan de buitenwereld presenteren. Door zelf deel te nemen aan de werkgroep voor de ontwikkeling van de app waren we in staat dit proces te versnellen. Naast een intensieve samenwerking was het ook een heel leerzaam traject waarmee maar weer duidelijk is geworden dat onze industrie nog maar aan het begin staat van het digitaliseringstijdperk. Het resultaat van de app voldoet volkomen aan de gestelde uitgangspunten en daar zijn we erg blij mee.

Wat waren de uitgangspunten voor de ontwikkeling van de app?

We vonden het vooral belangrijk dat de app onze processen vereenvoudigt en voor de klant het opleverproces makkelijker en duidelijker maakt. Door de ontwikkeling van deze app in combinatie met het keurmerk beogen we de consument positief te verrassen en daarmee bij te dragen aan een positieve beleving van de VKG.

Voorwaarde voor ontwikkeling van de app was een eenvoudig gebruik ervan en koppelbaar aan het ERP systeem van gebruikers, zodat dit geen drempel vormt om ermee te werken. En in het kader van de gesloten kwaliteitsketen is de app bedoeld als middel om snel te kunnen toetsen of alle gebruikte componenten bij de aangesloten partners vandaan komen. Dit moest dus ook in de app gewaarborgd zijn.

Voor leveranciers bieden we met deze app de mogelijkheid tot het vereenvoudigen van processen. We verhogen de kwaliteit van de oplevering en vermindering van herstelmeldingen na afloop van de oplevering. Dit scheelt in de kosten en doordat we een eenduidige manier van opleveren aanbieden, verloopt het proces sneller.

Voor de klant biedt de combinatie van het keurmerk met de opleverapp zekerheid van een professioneel proces en inzicht in het product. De eventuele herstelmeldingen worden overzichtelijk in de app geregistreerd waarmee het proces voor een klant transparant is. Hij is verzekerd van het gebruik van kwalitatieve en getoetste componenten en ontvangt door middel van het digitale opleverdossier een naslagwerk van garantievoorwaarden. We denken hiermee een grote bijdrage te doen in de klantbeleving en waardetoevoeging van het keurmerk.

Bekijk hier het filmpje van de Opleverapp en zie hoe makkelijk het proces werkt.

Onlangs werd de app geïntroduceerd. Wat is de huidige status van de implementatie?

De app is ontwikkeld voor gebruik op alle mobiele devices. Momenteel testen we met welke hardware de app het prettigst werkt. Verder zijn we druk doende de app bij alle VKG leden te implementeren. Na implementatie komen er ongetwijfeld tips van gebruikers en uit de markt ter verbetering van de app. Zodra we daarmee aan de slag gaan laten we dat uiteraard weten.

Ronald van den Ing