Heb je vragen? Mail ons op info@vkgkeurmerk.nl
Menu

Praktijkgerichte opleiding

Bij ROC Tilburg worden verschillende BBL-opleidingen (beroepsbegeleidende leerweg) aangeboden, waarbij studenten vier dagen per week werken en één dag naar school gaan. Deze aanpak zorgt ervoor dat studenten zich niet alleen theoretische kennis eigen maken, maar ook ruime praktijkervaring opdoen. Het ROC richt zich niet alleen op theorie, vanwege de specialistische aard van veel bedrijven krijgen studenten extra praktijklessen op school om hun vaardigheden verder te verbreden. Dat is binnen de nieuwe montageschool niet nodig. De praktijk vindt plaats bij VKG-leden en reken maar dat studenten daar van de hoed en de rand leren tijdens de werkzaamheden.

Samenwerking met de kunststofkozijnenbranche

De samenwerking tussen ROC Tilburg en de kunststofkozijnenbranche is ontstaan vanuit de vraag van bedrijven uit de sector en de brancheorganisatie VKG. De wens was een opleiding die niet alleen de specifieke vaardigheden voor het werken met kunststof kozijnen behandelt, maar ook een bredere kijk geeft op de bouwsector. Dit resulteerde in een dynamische en brede opleiding, ontworpen door ervaren vakleerkrachten, professionals uit de kunststofkozijnenbranche en de overkoepelende brancheorganisatie.

Erwin en zijn collega’s hebben de verschillende onderdelen van de opleiding geïnventariseerd en modules ontwikkeld die zowel de theoretische als praktische aspecten behandelen van de bouwsector in het algemeen en specifiek de kunststofkozijnensector. De modules zijn beschikbaar in een digitale leeromgeving, wat de toegankelijkheid en flexibiliteit van de opleiding vergroot.

Een greep uit de modules:

  • Hoe een gebouw tot stand komt
  • Wat er op de bouwplaats gebeurt
  • Wat de rol van een architect is
  • Luchtdichte plaatsing
  • Afwerking en onderhoud
  • De circulaire toekomst

Certificering

De montageschool biedt naast een basis verschillende keuzedelen die een vaste studiebelastingtijd hebben, in deze modules kan je specialiseren tot kunststofkozijnenmonteur.
Deze keuzedelen kunnen zowel op school als bij het werkbedrijf worden uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn duurzaam werken op de bouwplaats, werken met bio-based materialen en luchtdicht bouwen.

Als de gehele leerweg zowel in de praktijk als theorie goed wordt afgerond, ontvangen de studenten het Branchecertificaat Kunststofkozijnmonteur, het VCA-certificaat – dat maar liefst 10 jaar geldig is – en het Certificaat Duurzaam Bouwen.

Vanzelfsprekend neemt het VKG-bedrijf waar de praktijk is geleerd de student graag in vaste dienst. De branche verwelkomt vakmensen met open armen.

Oplevering met opleverapp

Innovatie en ontwikkeling

De Montageschool Kunststof Kozijnen is niet in beton gegoten. Zeker de eerste jaren is er veel ruimte voor het versterken en aanpassen van de leerweg. Ook is er is ruimte voor innovatie, wellicht het toevoegen van rollenspellen om studenten te leren omgaan met klanten. Dit is belangrijk omdat klachtgerichtheid een wezenlijk onderdeel is van het vak, zeker wanneer je veel met particulieren werkt, waarbij je direct adviseert en de achtergronden van keuzes moet kunnen uitleggen.

Als je vooruitkijkt ontkom je niet aan circulariteit in de geveleconomie. Duurzaamheid speelt een grote rol in alle opleidingen aan het ROC Tilburg. Zo is er een groot project gestart over de energietransitie, wat een significante invloed heeft op de opleiding installatietechniek. Voor de bouwsector ligt de nadruk op die circulariteit, een goed binnenklimaat, goede isolatie en luchtdicht bouwen.

De toekomst van de Montageschool Kunststof Kozijnen

De montageschool aan het ROC Tilburg is een toonbeeld van hoe samenwerking tussen onderwijsinstelling en industrie kan leiden tot innovatieve en relevante opleidingen. Door de nauwe samenwerking met de kunststofkozijnenbranche en de focus op zowel theorie als praktijk, biedt de montageschool studenten de concrete en specifieke vaardigheden en kennis die ze nodig hebben als kunststofkozijnmonteur. Het streven is ROC’s op andere plekken in Nederland te inspireren, zodat ook zij aan de slag gaan met deze leerweg en het zo voor veel mensen toegankelijk maken.