Thomas Bögl, architect en partner bij LIAG architecten en bouwadviseurs, en Marco de Wit, bedrijfsadviseur en interim-management in o.a. facilitaire zaken, zijn in hun dagelijkse praktijk regelmatig bezig met dat schoolgebouw van de toekomst.
Er is een verschuiving zichtbaar
LIAG heeft veel onderwijsgebouwen neergezet, van kindcentra tot universiteiten. Thomas: “Onze steden en dorpen zijn ons collectief geheugen, de gebouwen hierin dus ook. Iedereen weet nog hoe zijn basisschool eruit heeft gezien. Hoe mooier het gebouw, hoe beter de herinnering. Dat is de verantwoordelijkheid van een architect.” Thomas ziet verandering in de vraag. “Tien jaar geleden was nieuwbouw de trend. Die beweging heeft ervoor gezorgd dat er mooie én waardevolle structuren zijn afgebroken. Vandaag de dag investeren we juist in bestaande schoolgebouwen. Het uitgangspunt is een lage energierekening en een comfortabel binnenklimaat. Onze inventiviteit en creativiteit wordt bevraagd; kunnen we bestaande gebouwen aanpassen zodat deze nog minstens 20 à 30 jaar mee kunnen gaan? Daarvoor is het belangrijk dat de schoolgebouwen – blijven – meebewegen als er zaken veranderen, zoals groei of krimp van het aantal leerlingen of het onderwijsconcept. Flexibiliteit en functionele aanpasbaarheid, dát is de kern.”
